Žmogžudystė ir toleruoklių smegenų sukalkėjimas: “viskas ne taip paprasta”

Taikios ir protingos religijos garbintojai ėmėsi priemonių, kad visokių tokių paškudstvų jų šeimoje nebūtų.

Ši istorija turbūt bus įdomesnė skaitantiems angliškai, nes daug medžiagos yra anglų kalba.

Istorija gana paprasta: pakistaniečių šeimynėlė Britanijoje buvo nelabai patenkinta, kad jų dukra be entuziazmo priėmė istorinės tėvynės papročius, nenorėjo vaikščioti tradiciniais kaliausių skudurais ir, svarbiausia, nesutiko būti prievarta ištekinama už kažkokio vyresnio tėvų parinkto diedo Pakistane.

Todėl tėveliai rado geriausią, jų nuomone, variantą: dukrą nužudė uždusinimo būdu kitų vaikų akivaizdoje (turbūt pedagoginiais tikslais), suvyniojo ir išmetė. Daugiau tu giminei gėdos nedarysi, nusprendė taikios ir šviesios religijos išpažinėjai**, labiausiai už viską rūpinęsi šeimos garbe ir tradicijomis.

Rašau apie šį įvykį ne šiaip sau: tikriausiai nežmoniškiau už pačią tragediją yra supūliavusių smegenų individų reakcija. Raudonskūrių ir akademinių komunistų-darmojedų veisyklų (universitetų) ir valstybinio sektoriaus tranų ir blakių ruporas The Guardian nuo seno myli nušliuožėlius ir nestabdo, bet šis komentaras stulbina grynumu: viskas ne taip paprasta, svarbiausia šioje baisioje istorijoje yra neįžeisti vargšės tautinės mažumos, kurią visi bado pirštais dėl “garbės nužudymų”.

“Sudėtingumo supratimas gali padėti išvengti labiausiai nuspėjamų kultūrinių klišių, susietų su “garbės” nužudymų idėja”, rašo Jacqueline Rose, kurios pagrindinis užsiėmimas yra dėstyti Londono universitete anglų kalbą ir sėti velnio sėklą jaunose galvose.

“Kaltinimas daug kartų tvirtino, su tam tikru pasimėgavimu, kad tai buvo byla apie pakistaniečių šeimą, nenorinčią priimti šiuolaikinio gyvenimo realybės – dar viena migrantų šeima, nespėjanti su laiku.” Koks primityvus supratimas, sako Guardiano apžvalgininkė. Juk kiekvienas padorus ir save gerbiantis kairuolis ir toleruoklis supranta, kad laukinio krašto žmogėdriški papročiai yra tiek pat vertingi ir gerbtini, kaip ir Vakarų visuomenės tvarka.

Tai, kad net patys laukiniai nenori gyventi savo sukurtoje išmatų duobėje, kur vietoje švaros yra smilkalai, o vietoje įstatymų yra lunatikų religiniai teismai, ir atsikrausto su visais savo skudurais ir auskarais bei apyrankėmis sotesnio gyvenimo į Vakarus, jokiu būdu nereiškia, kad Vakarų gyvenimas yra geresnis. O ne.

“Mes galime palaikyti šias laisves ir džiaugtis teisingumu, kurį dabar gavo Šafilėja, nesinaudodami šia byla mažumos bendruomenės stigmatizavimui arba įrodymui, kad Vakarai yra geriausia. Nereikia sieti tokio nusikaltimo su atsilikimu – geriau yra pamatyti, kaip giliai jis įpintas į migracijos ir modernumo audinį, prie kurio mes visi esame prisidėję.”

Tiesiog nusvyra rankos – tokias autores reikia, esu tikras, publikuoti kuo gausiau ir kuo plačiau, nes tai yra tikrasis tolerastijos veidas. Kai po tokio nužudymo – pakartosiu, mergaitė tėvų išgamų buvo uždusinta kitų vaikų akivaizdoje – kažkam atrodo, kad labiausiai čia nukentėjo vargšė etninė bendruomenė, į kurią dabar (tik pagalvokite!) gali šnairuoti žmonės, tai čia jau per vėlu rekomenduoti autorei galvos peršvietimą. Iš jos jau ir taip sklinda švytėjimas.

Bendruomenei, supraskite, yra normalu turėti “nužudymus dėl garbės” (juk tokios tradicijos, jos turi gilią prasmę, kaip ir užmušinėjimas akmenimis Irano provincijose, kur jį laimina barzdoti šviesuoliai-ajatolos), žymiai blogiau, kad Vakarų visuomenė nenori skirti kitokiai religijai ir kultūrai* deramos pagarbos ir visaip stigmatizuoja vargšus užsieniečius su savo arogantišku įsivaizdavimu, kad mūsų tvarka, leidžianti neprievartines santuokas ir neteisinanti neklusnių vaikų užmušinėjimo, yra kažkuo geresnė.

Heroino pardavinėjimas Vilniaus tabore irgi turbūt turėtų būti įvertintas kaip paveldo dalis ir godojamas (gal net pinigų skiriant aplinkos sutvarkymui), kas pasakė, kad tai neteisinga? Tai tiesiog kitas gyvenimo būdas, pasirinktas kitų žmonių.

* Žodį kultūra reikėtų rašyti kabutėse, nes laukiniai neturi kultūros – ten yra mažai nuo gyvulio besiskiriančių primityvių padarų laukinės paniatijos.

** Prisiminiau šiandien skaitytą juoką apie tai, kuo mokslas skiriasi nuo religijos. Mokslo dėka žmogus gali skristi į Mėnulį, o religijos dėka žmogus gali pilotuoti lėktuvą, kad įsirėžtų į pastatus.

32 Comments

  1. antra išnaša tai griūk negyvas:) Reiks atsimint. Ir dar tas pasakymas vietoj švaros smilkalai, super:)

    • Julius

      :)

  2. BB

    “1984″ scenarijų išgyvenančioje šalyje netolerancijos buvusių kolonijų gyventojams reikšti negalima, užtat vėliau galima keturgubai atsigauti ant lenkų. Ar gali būti kitaip šalyje kurioje kone visi gyvenimą praleidžia tyrinėdami savo homoseksualumą ir ieškodami tikrojo aš, vietoje to kad tiesiai eitų dirbti į fabriką ar ūkininko lysvę?

  3. Mantas Č.

    Liūdniausia, kad labai mažai žmonių supranta ir turi tokį pat požiūrį, nes ir čia, pas mus…

  4. Povilas

    O tai, ponas, šito įrašo angliškai nepublikuosit ir su ano komentaro autore nepolemizuosit? Ale, ant vietinių varyt jau lengva, reikia pereit į kitą svorio kategoriją :)

    • Kristina

      Pats supranti, kad nusišnekėjai?
      Į temą, kartais nesuprantu, kodėl tie patys anglai, taip priešiškai yra nusiteikę prieš imigrantus iš LT, PL ir panašių šalių, bet priima aklai ir nei žodžio prieš netaria prieš tokius laukinius, ir su kiekvienais metais jų įsileidžia vis daugiau.

    • Ten jau polemizavo keli šimtai žmonių be manęs. Aš rašau Lietuvos auditorijai.

  5. Saulius

    O tai ką, Lietuvoj jau durnių per mažai, kad apie angliškus reik rašyt?

    • Tokio rafinuotumo Lietuvoje retai pasitaiko, kaip ta ponia. Anglijoje gi jiems yra atskiri laikraščiai.

    • TT

      davaij Užkalniui aiškiai nurodom apie ką rašyti!!!! ko jis čia rašinėja apie bileką, bl….

  6. Saulius

    Manau, kad viena Jūsų labai “mylima” ponia pavarytų ne prasčiau

  7. eL

    mintis gera, kad jokiu būdu nereikia toleruoti į kultūrinius rėmus nepatenkančių brutalių nusikaltimų, anglų pasirinkta pozicija kritikuotina, bet Užkalnio vartojamas žodynas labai primena laukinio, gyvenančio išmatų duobėje. Kas per žodis ”toleruoklis”? Gal vartok žodį tolerastas, kurį vartoja gražuliai-uokos ir jų fanai, ar norėtum vartoti, bet nenori identifikuotis su kontingentu, kuris ne ką geresnis už tavo aprašomu prasčiausiu imigrantų sluoksniu, todėl rašai toleruoklis?

    • Žinoma, žinoma, didžiausia problema beigi pavojus yra mano vartojamas žodynas. Nes tikrai labai svarbu neįžeisti ir nesubalansuotai įskaudinti pirmykščių marozų, užmušinėjančių savo šeimos narius dėl vadinamos religijos. Gerai suvokiate pakantumystės principą: baisus ne LA geto gyventojas, plėšiantis parduotuvę, baisi yra situacija, kuri jį privertė taip daryti, o visų baisiausias yra laikraštis, kuris verčia kaltę ant plėšiančiojo, užuot supratęs padėties sudėtingumą.

      Jau girdėjau: “klimato kaita yra ne mažesnis pavojus žmonijai, negu trečias pasaulinis karas”. Mano straipsniai yra didesnė tarša, negu grafičiai ant sienų. Ir, žinoma, Petras Gražulis yra baisiau, negu islamistai žmožudžiai.

      Žodį “toleruoklis” rašau, nes man toks žodis patinka, o jūsų vaikiška mano vartojamo žodžio kilmės analizė labai primena kvailos bobos reakciją, pirmą kartą per teliką pamačius Snikersų reklamą kokiais 1990 metais. “Reklamuoja, turbūt niekas neperka.”

      Dar malonėkite kitą kartą kreiptis “jūs”, nes čia ne Coffee Innas ir ne hiparikų komuna, aš su jumis nei pažįstamas, nei giminė.

      • eL

        Perskaičiau straipsnius anglų kalba, oficialūs pareigūnai nereaguoja taip, kaip galėtum susidaryti įspūdį iš šito straipsniūkščio, iš esmės tai atsakymas vienai žurnalistei. Tiems, kas neskaito anglų kalba, gali susidaryti labai klaidingas įspūdis apie visą case, taigi ir kalba ir turinys man atrodo svarbu.

        Na o kitaip tariant, giliai paanalizavus, tai ponulio straipsniuose svarbiausias veikėjas – Užkalnis, ir tikrai ne pakistaniečiai, nužudę savo dukrą, ir ne anglų požiūris į imigrantus.

        Parinkau ponuliui citatą iš Sam Gosling knygos (išleista lietuvių kalba):
        “Tačiau kai aš ir toliau bendravau su Jacku, pradėjau pastebėti, kad visos istorijos atrodo pažįstamos, nors jis vis pasakojojo apie skirtingus įvykius. Tada vieną dieną suvokiau, kodėl taip atrodė. Tiek jam pasakojant apie pristatymą akademikų konferencijoje, tiek apie ginčą su kaimynu ar apie tai, kaip praeitą savaitę jis taisė automobilį, visi pasakojimai tebuvo vienos istorijos variacijos. Pasikartojanti tema atspindėjo Jacko požiūrį į pasaulį ir savo vietą jame. Ir tokia jo savivoka buvo svarbi jo asmenybės dalis.”

        LT nėra islamistų žmogžudžių, didesnis svoris tenka tokiems buduliams kaip gražuliai-uokos, ir jei gerai suprantu čia deklaruojamus pakantumystės principus, išeitų taip, kad jei gražiai užrašai tokių nevispročių vardus pavardes ir nepridedi neigiamų epitetų, toleruoji ir juos ir jų veiksmus bei pasisakymus.

      • Julius

        EL, teigiate,esą giliai paanalizavus atrasime, kad Užkalnio straipsniuose svarbiausias veikėjas yra Užkalnis. Su tuo sutikti negalima, toks pačio teiginys yra tuščias, kadangi ontologine prasme savo straipsniuose Andrius esamybę nagrinėja ne kokiu nors ribotu saviprojekcijos požiūriu, o kokia ji yra savaime,plačiausiame būties horizonte. Todėl Užkalnio atskleidžiantis žinojimas netenka bet kokio susietumo su pačio Užkalnio asmenybe,

    • GUESSWHO

      Tamsta esi dobilas.

  8. Man tai šioje įdomus argumentų panašumas tarp pakistaniečių šeimos, manančios, jog ir atvykę į Britaniją, gali praktikuoti savo kaimo “garbės nužudymų” tradiciją ir lietuvių sirgaliaus, teisme aiškinusio savo rasistinius gestus, neva Lietuvoje tai įprasta. Jei dėl to britų spauda mus visus kaip nors negražiai išvadina, tai baisiai įsižeidžiam, nes mes ne tokie… O pakistaniečių bendruomenę galima vadinti, kaip norite, nes anie dukras žudo. Bet juk tai nekasdienis atvejis, todėl ir byla taip plačiai nuskambėjo. Kairioji apžvalgininkė teisingai ragina nestigmatizuoti visos bendruomenės, nes tai tik paskatins jos uždarumą, priešinimąsi europietiškoms vertybėms. Galima sakyti, kad kuo labiau tyčiosimės iš pakistaniečių, tuo daugiau merginų jie nužudys. Čia reikia kantrybės, pagarbos bendruomenės tradicijos ir labai daug švietimo drauge su nepriekaištingu teisėtvarkos darbu, kad būtų aišku, jog kiekvienas “garbės nužudymas” bus išaiškintas, o kaltininkai nubausti.

    • ENTDX

      Nereikia, tik ne pagarbos. Reikia paaiškinti visiems besilaikančių religinių papročių, kad jų “Dievo” (realiai prieš 2k metų gyvenusių laukinių piemenų) įstatymai yra menkesni už tikrus įstatymus. Nepatinka von atgal į savo šalį, ten galite dukras dusinti kitų akivaizdoje. Uždarumas liks jei bus toleruojamos tokios tradicijos. Jei britų imperijoje tokios tolerastiškos pozicijos kaip jūsų, būtų buvę laikomasi 19 amžiuje turbūt ir iki šiol indų našlės būtų įmetamos į vyro kremavimo liepsną (Sati).
      Tas pats galioja ir sirgaliams keliojantiems rankas. Nepatinka grįžkite čia ir kėliokite rankas.

    • blake

      Manau tamsta teisus, nereikia stigmatizuoti visos bendruomenės (nors papročiai tai ne šeimyniniai, o tautiniai…).
      Tačiau mane, kaip spėju ir Dr. Užkalnį, užvežė straipsnio pabaiga. Ten autorės lunatinis raudonskūriškumas staiga atsiskleidžia jai reziumuojant visą istoriją taip: “We can support those freedoms without using the case as proof that west is best. Rather than attribute a crime like this to backwardness, we would do better to see how deeply it is woven into the fabric of migration and modernity in which all of us are implicated.”

      • blake

        Softas išmėtė daugtaškius iš citatos. soriukas.

  9. Adv. Tomas

    Pas mumis irgi yra veikeju su dievobaimingu nuolankumu cituojanciu Guardian, tarsi pranesinetu tiesiogiai gauta Dievo zodi. Skaitancius tokia literatura reikia uzdaryti i kalejima arba ivezti i Paragvaju tuneliu kasti forever. Ir dar butu labai smagu pamatyti kaip tokiu tolerastu toleruojami objektai jiems patiem suvaro peili i gerkle ir gerai pabruzina. Idomu ka gargaliuotu tolerastas pries pakratydamas kojas?

  10. GUESSWHO

    Siaubas.

  11. will

    Siaubas kaip pavydziu dr.Uzkalniui tokio tiesaus stuburo ir tokio sveiko “real-cinizmo”.

    O visa sita tolerastija, mano kuklia nuomone, kyla is savo stuburo ir kritiskumo neturejimo – tipo nieko as cia nesigaudau, bet noriu apsimesti protingu, apsisvietusiu ir siuolaikisku, tai isikimbu tu “siuolaikisku” pseudo vertybiu ir busiu sviesus, ir dar kitiems pasviesiu.
    O atsakymai visi gamtoj. Jeigu gamtoj nera tokio desnio/principo, tai jis ir zmonese negali veikti. Beribe tolerancija mazumoms yra niekuo nepagrista fantazija – kai tuo tarpu stipriojo teise veikia be priekaistu.

  12. Tolerastų teiginys, kad individas nėra kaltas – kalta aplinka, turi šiek tiek tiesos. Neperdaugiausiai ir žiūrint tam tikru kampu, kas be ko. Tokio požiūrio bėda ta, kad vadovaujantis tokiu mąstymu, galiausiai kaltas tampa ne kas kitas, o didysis sprogimas ir tolerastija taip įsigali, kad pradedi atsiprašinėti ir kompensuoti vaistus bei reabilitaciją tavo snukelį sudaužiusių ir apvogusių banditėlių nubrozdintiems krumpliams. Ir paskelbi viešą atsiprašymą, bei apmoki telefono nulaužimą, nes mobilus, kurį jie pavogė iš tavęs, buvo pririštas prie kurio nors operatoriaus…

    Taip kad geriau jau aplinkos pernelyg nekaltinti.

    • Smile

      Aplinka kalta tiek, kiek nebausdama leidžia tokiems reiškiniams vešėti. Vienas kitas gautų už mūsų visuomenei nepriimtinus veiksmus greitai ir maksimaliai – kitiems greitai noras atšoktų. Liktų daugiau laiko kultūrinei integracijai.
      Čia, atsiprašau už paralelę, mano asmeniniu įsitikinimu po konkretaus neleistino veiksmo trumpas greitas pliaukštelėjimas vaikui per užpakalį abiem pusėm kur kas geriau formuoja pasaulėžiūrą ir duoda didesnės ir ilgiau trunkančios naudos ir mažiau vargina abi puses negu ilgi nuobodūs pasakojimai, priežasties-pasekmės ryšių teoriniai analizavimai ir pavyzdžių paieškos.

  13. Breaking news: Vokietijoje vyras pasmaugė du savo sūnus 4 ir 10 metų ir nusižudė pats. (http://www.all-in.de/nachrichten/allgaeu/polizeimeldungen/Polizeimeldungen-polizei-leiche-ermittlung-Familiendrama-in-Kempten-Drei-Leichen-entdeckt;art2756,1183660)

    Galit man dabar įrodyt, kuo depresovas vokietis geresnis už dievobaimingą babajų. O gal jie abu “dėl garbės”

    • Ruta

      Nelabai tamsta supratot, apie ką paskaitėt. Kodėl gali kilti mintis, kad nors vienas jų kažkuo geras? Apie tai ir straipsnis, kad tokių išgamų ir jų nusikaltimų NEGALIMA pateisinti nei geografine kilme, nei kažkuo kitu.

  14. Anonymous

    “Mes galime palaikyti šias laisves ir džiaugtis teisingumu, kurį dabar gavo Šafilėja…”
    Andriau, manau, jei skliausteliuose prirašytumėt “auka”, skaitytojams (kurie tyngi ar dėl kalbos barjerų tyngi atsiversti anglišką straipsnį) būtų lengviau suprasti.

    • Anonymous

      Atsiprašau dėl žioplumo, AKA dvigubo “tyngi”

  15. rimgaudas.

    visame pasaulyje pilna skeletu paslėptu spintose ,lentynuose,komoduose…kad kai kas ju neimtu rušinti ir panaudojami toleruokliai—plačiai sukelta bevertė diskusija būtinai nukreips dėmesi nuo kai kuriu dalyku…
    o pasakis “ne viskas paprasta” sukelia vaizdeli ir per medžius nematyti miško…o to kai kurioms jėgoms ir reik…

  16. Dzukas

    Guardianas dar nuo senu laiku man keldavo itarimus,kai spausdindavo straipsnius is seriju “Baltijos salys,neonacizmo zidiniai”.Varydavo tokias primityvias Maskvos propogandines klises.Dar pagalvojau,ar tik nebus kokia “Gazprom media” savo taukuotu nagu prie sio leidinio prikisus.Pasirodo,kad ne,viso labo idejiniai pusprociai.

  17. Siaubingas tolerastas

    Perskaičiau komentuojamą straipsnį. Tada truputį aiškiau pamačiau autorės idėją – kad visur yra idiotų ir jie, o ne visuomenė, yra atsakingi už savo darbus. Tačiau tai, ar pasirinksi jai pritarti, turbūt, priklauso nuo to kam esi linkęs pritarti – konfliktui su artimųjų rytų kultūromis ar siekiui sugyventi. Ir tame siekyje sugyventi neslypi tokių nužudymų toleravimas. Pranešime apie verdiktą byloje buvo pateikta musulmonų bendruomenės nuomonė dėl šios bylos? Ne. Žodžiu, kai trūksta košės kovai prieš tikrus priešus, pačiam reikia susikurti baubą. O kai dar turi tokį aštrų liežuvį, kaipmat atsiranda būrelis patiklių, savo galvos nenaudojančių komentatorių.

Leave a Reply

*